Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Hemliga tekniker om att undvika prisdiskussioner med kunden


Varje krona du drar av från ett pris är en krona mindre för dig. En del säljare använder pris som enda säljstrategi – det är den enda de kan. Men du ska bli proffs på att sälja och framför allt ska du bli bra på att hålla priset på varorna där det ska vara.

Här är din taktiklista:

1. Sälj värdet, inte priset
Som du redan vet så är det bara ett fåtal personer som tar köpbeslut som bara är baserade på priset på en produkt. Du gör det inte. Och jag gör det inte. Vi vill ha det bästa värdet för pengarna. Billigare produkter är inte bra – och kan göra oss besvikna – när de levereras för sent, har dålig kvalitet, är trasiga eller inte ger oss exakt det vi ville ha. Värde är inte vad du säger att det är, det är vad kunden vill ha. Det är därför du ställer frågor om vad de verkligen vill ha, eftersom du märker att det blir mindre diskussioner om priset då..

2. Prata aldrig om priset först
Det är var någonstans i din presentation du börjar prata om priset som avgör hur kunden kommer att se på värdet. Det är därför du pratar om värdet först, innan du pratar om priset. Kunden kommer att se priset i ljuset av värdet mycket tydligare då.

3. Lyft fram värdet som en investering
Normalt associerar vi ord som ”kostnad”, ”betala” och ”pris” som negativa. Om du istället använder ordet ”investera” så känns det som att priset vi får betala är något vi får tillbaka andra saker på – ett värde.

Livet blir inte alltid som vi hade tänkt. ...

Mycket i livet kan kännas orättvist. Vi eller en nära anhörig kan drabbas av sjukdom. Vi kan bli utsatta för en oönskad separation, ofrivillig barnlöshet eller mista vår arbetsförmåga. Många av oss har drömmar som aldrig har uppfyllts. Livet kan vara väldigt tufft. Man kan känna sorg över att förlora sig själv och den tillvaro man har haft hittills. Framtiden blir plötsligt annorlunda än man hade sett framför sig.

Vi kallar det för livssorg.

Här är boken som hjälper dig upp igen❤️

Från boken:
☑️ Vilka är dina livssorger?
☑️ Hur reser man sig när livet tar en oväntad vändning?
☑️ Hur lever man med livssorgen och de förändringar som förlusten har medfört?
☑️ Hur arbetar man med att hantera vardagsgöromål och ser dem som bedrifter?
☑️ Konkreta handlingsplaner och verktyg att arbeta med själv för att kunna läka.
... Och mycket mer

Boken som blivit en storsäljare i Norge kommer nu för första gången på svenska.

Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.

Boken är skriven av Janette Røseth specialistpsykolog med inriktning på kliniskt arbete med barn och unga. Hon arbetar i dag som föredragshållare och har egen praktik.
Emmeline Krogh Werner är specialistpsykolog med inriktning på samhällspsykologi och allmän psykologi och arbetar i dag som kommunpsykolog och föredragshållare.


4. Presentera priset med självförtroende
Om du ler generat eller visar andra tecken på svagheter när du presenterar priset så kommer kunden att ifrågasätta det – såklart. De kommer undra om produkten verkligen är värd priset eller så ser de en öppning för att pruta. Be inte om ursäkt för priset.

5. Stärk kundens självförtroende
När kunden har sagt ja, tala om för kunden vilket bra köp han/hon gör. Säg något i stil med:
”Jag har sålt 1000 exemplar av de här för 300 kronor styck, nu stjäl du dem av mig för 250 kronor styck.”

6. Ta hand om kunder som bara handlar det billigaste
Det är jobbigt när den första frågan du får är ”Vad kostar det?” Och samma sak att få frågan nästan direkt under samtalet. Särskilt om du vet att ditt pris är lite högre än hos andra. Det är hanteringen av de här situationerna som verkligen skiljer proffset från amatören. Det bästa du kan göra är att ställa några frågor. Om du får frågan ”Vad kostar det?” kan du direkt svara ”Det beror lite på. Låt mig ställa ett par frågor så ska vi se om vi kan komma fram till det bästa priset för dig”. Eller så kan du säga ”Jag gissar att du letar efter de bästa möjliga priset så om jag får ställa några frågor för att ta reda på vad du vill ha så att jag kan ge dig det bästa priset”.

Lite att jobba med i veckan

350 snabba tips om hur du marknadsför ditt företag på bara fem minuter.❤️
(En av mycket få svenska böcker om marknadsföring som även nått en internationell marknad)



En läsarröst
”Det absolut bästa med boken är att idéerna bara tar 5-minuter att genomföra, extremt lätt att börja testa något, och snabbt se resultaten. Boken hjälpte oss att tjäna mer pengar. Vi kunde enkelt använda oss av fler idéer och nåde direkt fler kunder som ville köpa. Som alla Redaktionens böcker, väldigt mycket för pengarna. Tack för all hjälp!"
Daniel, Snöskoterbolaget i Västerbotten AB

Klicka här, provläs och läs vad andra tycker och få ett superbjudande just nu.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken minst 90 kronor billigare än i bokhandeln).

Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊


Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Ego Förlag är ett dotterbolag till Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se