Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Hur du samlar poäng hos kunderna





Jag kan bli riktigt förälskad i företag som är snälla, t ex om personalen gör något extra. Om de ringer och frågar hur det jag köpte fungerar för mig.

De här företagen är sååååååå smarta och duktiga. De vet att jag kommer berätta det för mina kollegor, vänner och alla som orkar höra på. Sverker Olofsson skulle väl säga att de är beräknande och kalla – jag skulle snarare säga att de gör sitt jobb hela vägen – även efter det att kassan sagt Ka-ching.

Idag ska vi prata om vad du kan göra för att samla poäng hos kunderna.


Hur du samlar ihop poäng som gör att andra vill prata om ditt företag

Du får poäng för att bry dig om
Bry dig om genom att visa din kunskap. Det är enkelt. Om du säljer t.ex. datorer, då är du antagligen tillräckligt duktig för att ta fram ett frågeformulär där kunderna kan svara på frågor om vad de ska ha datorn till. På det sättet kan ni komma fram till vilken dator din kund faktiskt behöver. Kunden vill ha den dator som han/hon behöver, inte din dyraste eller den du har högst marginaler på. Om kunden kan känna det här så kommer du att få något som är värt mer än 1000 kronor extra idag - en långsiktig relation och massor av rekommendationer – kanske också en djupare nattsömn..

Du får poäng för tydlighet
Ja, det är sant, konstigt nog. Var tydlig mot kunderna. Gör t ex en kundservicelista som du visar kunden. Säg: "Den här lappen är din viktigaste du får vid det här köpet." Pappret ska innehålla alla dina löften och garantier till kunden. De är tydliga och har inga förbehåll eller "liten text". Sånt gillar vi.

Du får poäng för kontinuitet
Skapa en egen tradition som kunderna lär sig känna igen och inte vill vara utan. När vintern är som mest hopplös och man är som glåmigast kan du ge dina kunder lite sol. Skicka en kruka med frön till någon typisk sommarblomma och uppmuntra dem att hålla ut eller skicka smarriga luncher eller något kul när du vet att de har mycket att stå i.

Livet blir inte alltid som vi hade tänkt. ...

Mycket i livet kan kännas orättvist. Vi eller en nära anhörig kan drabbas av sjukdom. Vi kan bli utsatta för en oönskad separation, ofrivillig barnlöshet eller mista vår arbetsförmåga. Många av oss har drömmar som aldrig har uppfyllts. Livet kan vara väldigt tufft. Man kan känna sorg över att förlora sig själv och den tillvaro man har haft hittills. Framtiden blir plötsligt annorlunda än man hade sett framför sig.

Vi kallar det för livssorg.

Här är boken som hjälper dig upp igen❤️

Från boken:
☑️ Vilka är dina livssorger?
☑️ Hur reser man sig när livet tar en oväntad vändning?
☑️ Hur lever man med livssorgen och de förändringar som förlusten har medfört?
☑️ Hur arbetar man med att hantera vardagsgöromål och ser dem som bedrifter?
☑️ Konkreta handlingsplaner och verktyg att arbeta med själv för att kunna läka.
... Och mycket mer

Boken som blivit en storsäljare i Norge kommer nu för första gången på svenska.

Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.

Boken är skriven av Janette Røseth specialistpsykolog med inriktning på kliniskt arbete med barn och unga. Hon arbetar i dag som föredragshållare och har egen praktik.
Emmeline Krogh Werner är specialistpsykolog med inriktning på samhällspsykologi och allmän psykologi och arbetar i dag som kommunpsykolog och föredragshållare.


Du får poäng för det oväntade
Alla gillar att få saker gratis och om du säljer lite dyrare produkter så förväntar sig kunden att du ska slänga in saker i köpet. Det är inga överraskningar. Den som vill ge kunden en överraskning slänger snarare in saker efter köpet. Det är enkelt. Just som kunden är på väg ut genom dörren med sitt paket så säger du:
- Just det, det tänkte jag inte på, men du behöver säkert några trevliga örngott till den nya bredare sängen. Varsågod och ta på hyllan där borta. På det här sättet visar du kunden din lojalitet även efter att du tagit emot kundens pengar. Målet är att kunden ska gå ifrån dig med en historia att berätta för andra och framför allt känna sig nöjd med sitt beslut att handla av dig. Ge inte kunden en chans att komma hem och börja vända på din produkt och fundera på om köpet var rätt. Och det spelar ingen roll vad du säljer, det går alltid att slänga in något efter köpet.

Du får poäng för leenden.
Det är viktigt att poängtera att ett leende inte bara är en muskelrörelse, utan ett uttryck för gillande. Jag tror att leenden kommer av att gilla det man gör. Och hur gör man det? Genom att göra saker som man gillar och om man gör något man inte gillar så måste man försöka göra det på ett sätt som gör att man gillar det. ”Kul på jobbet” är lite luggslitet men ack så sant.

Till sist:
Allt sånt här måste omsättas i praktiken och det finns ett lätt sätt att göra det: Föreställ dig från och med nu att varje kund som kontaktar dig gör det för att han/hon egentligen är journalist och ska skriva en artikel om perfekt kundservice där han/hon tänker räkna upp de företag som har det ;-)

350 snabba tips om hur du marknadsför ditt företag på bara fem minuter.❤️
(En av mycket få svenska böcker om marknadsföring som även nått en internationell marknad)



En läsarröst
”Det absolut bästa med boken är att idéerna bara tar 5-minuter att genomföra, extremt lätt att börja testa något, och snabbt se resultaten. Boken hjälpte oss att tjäna mer pengar. Vi kunde enkelt använda oss av fler idéer och nåde direkt fler kunder som ville köpa. Som alla Redaktionens böcker, väldigt mycket för pengarna. Tack för all hjälp!"
Daniel, Snöskoterbolaget i Västerbotten AB

Klicka här, provläs och läs vad andra tycker och få ett superbjudande just nu.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken minst 90 kronor billigare än i bokhandeln).

Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Smarta tips för företagare här:

Prenumerera på gratis tips som tar dig framåt som företagare
Du får konkreta tips och påminnelser om:
  • Hur du driver ditt företag lönsammare
  • Hur du spar tid och pengar
  • Hur du tjänar mer pengar
  • Hur du får fler kunder
  • Hur du jobbar effektivare och hinner mer

  • Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för smarta företagare.


    Läs gärna vad brevet innehåller

    Fyll i din e-postadress i rutan




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisationer eller privatpersoner.



    Andra läser om...

    Dela det här:
    Dela den här sidan på Facebook
    Artikeln är skyddad med Google authorship

    Våra mest sålda böcker

    Våra mest lästa artiklar

    Ego Förlag är ett dotterbolag till Bokförlaget Redaktionen
    stefan@redaktionen.se