Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Vågar du testa din företagsidé mot den här modellen?

Jag ska säga det direkt: Jag är inget stort fan av akademiska modeller för företagande eftersom de oftast är gjorda för att stora företag ska kunna använda dem.


Men...det finns en modell som jag verkligen gillar och som tvingar dig och mig att svara på några jobbiga frågor innan vi drar igång våra företag. Modellen är gjord av en forskare från Harvard (Michael Porter) och kallas Porters femkraftsmodell. Porter visar fem krafter som påverkar den bransch du vill starta ditt företag i. Vid hårt tryck på varje punkt påverkas antagligen lönsamheten negativt.


Ok, här kommer punkterna som du ska ställa din affärsidé mot:

1. Hur stark är kundernas förhandlingsposition i branschen?
Om det finns många andra ställen (butiker, sajter, andra företag) att köpa samma sak ifrån så påverkas lönsamheten negativt eftersom kunderna har många leverantörer att välja på. Det kan tvinga dig till att sänka priser och ändra villkor för att få sälja. Så, hur är det i den bransch du vill starta i - kommer du att stå stark eller svag i förhållande till kunderna?

2. Hur stark är leverantörernas position?
Om det bara finns några enstaka leverantörer så kan du bli beroende av dem på ett farligt sätt. Det blir leverantörerna som bestämmer villkoren och du får finna dig i vad de säger. Den bästa situation du kan få är när leverantörerna "slåss" om att att få sälja till dig. Hur är det i din bransch?

Livet blir inte alltid som vi hade tänkt. ...

Mycket i livet kan kännas orättvist. Vi eller en nära anhörig kan drabbas av sjukdom. Vi kan bli utsatta för en oönskad separation, ofrivillig barnlöshet eller mista vår arbetsförmåga. Många av oss har drömmar som aldrig har uppfyllts. Livet kan vara väldigt tufft. Man kan känna sorg över att förlora sig själv och den tillvaro man har haft hittills. Framtiden blir plötsligt annorlunda än man hade sett framför sig.

Vi kallar det för livssorg.

Här är boken som hjälper dig upp igen❤️

Från boken:
☑️ Vilka är dina livssorger?
☑️ Hur reser man sig när livet tar en oväntad vändning?
☑️ Hur lever man med livssorgen och de förändringar som förlusten har medfört?
☑️ Hur arbetar man med att hantera vardagsgöromål och ser dem som bedrifter?
☑️ Konkreta handlingsplaner och verktyg att arbeta med själv för att kunna läka.
... Och mycket mer

Boken som blivit en storsäljare i Norge kommer nu för första gången på svenska.

Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.

Boken är skriven av Janette Røseth specialistpsykolog med inriktning på kliniskt arbete med barn och unga. Hon arbetar i dag som föredragshållare och har egen praktik.
Emmeline Krogh Werner är specialistpsykolog med inriktning på samhällspsykologi och allmän psykologi och arbetar i dag som kommunpsykolog och föredragshållare.


3. Vad finns det för ersättningsvaror/tjänster?
Om det är lätt att byta ut varan/tjänsten mot något annat än det du säljer så påverkar det lönsamheten negativt och tvärtom. Du vill helst att det inte ska gå att jämföra din produkt/tjänst mot så många andra på marknaden.

4. Hur lätt är det för konkurrenter att kliva in på marknaden?
Om det är lätt påverkar det verksamheten negativt och tvärtom. Saker som kan påverka hur lätt eller svårt det är för konkurrenter att etablera sig kan vara t ex krav på omfattande lager med många produkter (som kan göra det svårt för nykomlingar att etablera sig). Patent är en annan faktor som kan hålla konkurrenter borta.

5. Hur stor konkurrens är det mellan de företag som verkar i branschen just nu?
På en tillväxtmarknad är det lättare både för gamla och nya aktörer att hitta en plats. Är tillväxten låg kan det ändå vara så att gamla aktörer fortsätter eftersom de har investerat mycket pengar i produktionssystem som bara kan användas till en sak.


Där har du Porters femkraftsmodell i ett nötskal och den kan hjälpa dig att stå bättre rustad när du väljer affärsidé för ditt företag. Bra va


Läs också...
7 skäl till varför du ska starta eget NU
Så får du fram en fantastisk affärsidé


SUPERERBJUDANDE JUST NU!

Handbok i att leda sig själv ❤️
Om du inte gör en plan för ditt eget liv
så hamnar du snart i någon annans plan.
Vet du vad de planerar för dig?
Precis – ingenting!


En läsarröst
”Lättfattlig, ingen "tung" bok att plöja igenom. Bra format och snygg layout. Den här boken boostar mig med självdisciplin och jag bläddrar i den titt som tätt när jag tar en kaffepaus, eller som kvällslektyr framför brasan. Jag kan verkligen konkret överföra tips till just min verksamhet = love it!
Annica Larsson, Kroppsverkstan

Klicka här, provläs i vår nya bokhandel, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.


Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊

Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Ego Förlag är ett dotterbolag till Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se