Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

7 misstag många gör med affärsplanen




Att skriva en affärsplan är ofta det första och avgörande steget för att få ditt företag att lyfta upp från marken. En bra plan kan hjälpa dig att få tag i pengarna, människorna och att få dina strategier för marknadsföring på plats – och kanske bäst av allt – du får en riktig chans att tänka på ditt företag.

Och, det här är viktigt, en tafflig affärsplan kan förstöra en bra idé för att de som läser planen känner att den som gjort den inte har riktig koll. Därför ska du nu få en liten extra påminnelse om misstag du inte ska göra i affärsplanen.


7 misstag du inte ska göra i affärsplanen

1. Du försöker tillfredsställa alla
Många som skriver affärsplaner försöker göra dem ”idiotsäkra” genom att rikta sig till varenda tänkbar mottagare i hela världen. Om du gör det blir affärsplanen i bästa fall ljummen. Fokusera på ett område, ett problem, en affärsmodell. Då sticker du ut och träffar rätt när rätt personer läser planen.

2. Din affärsplan är för tråkig
Om en möjlig kund eller investerare får två sidor av din plan och blir uttråkad är det ett dåligt tecken. Det är viktigt att fånga läsarens intresse, även i en affärsplan. Gör därför en sammanfattning direkt på första sidan. Och gör planen snygg.

3. Du överskattar marknadens storlek
Det verkar imponerande om du uppskattar marknaden som enorm och intäkterna fantastiska – imponerande för din korkade kompis, men inte för investerare. Dessutom är det så att höga siffror ofta får dig att framstå som att du inte riktigt förstår vad du gör eller hur svårt det är att lyckas komma in på en marknad. Ge inga stora löften om du inte bergsäkert kan bevisa dem. Snacka inte strunt.

4. Du har inte självförtroendet att visa konkurrensen
För att försöka visa självförtroende så struntar många affärsplaner i att prata om konkurrensen de kommer att möta. Att göra det känns omedelbart amatörmässigt. Få eller inga idéer möter nollkonkurrens. Även om ditt koncept är helt nytt så finns det krafter som konkurrerar med det du ska sälja. Det finns andra lösningar, andra sätt att spendera pengar och trögheter på marknaden att räkna med

5. Du tjatar om samma saker flera gånger
Skriv inte samma läckra formulering eller samma enkla idéer på tio olika sätt genom affärsplanen. Ingen vill höra samma sak flera gånger. Håll planens meddelande konsekvent men ha naturligtvis med kreativt språk och tilltalande bildspråk för att ge dina idéer rättvisa. Tjata inte (nu tjatar jag om det).

6. Du använder för mycket branschtugg och corporate bullshit
Kom ihåg att alla inte kan ditt fackspråk. Om du har en bakgrund i ett speciell bransch och den branschen har ett speciellt språk, förenkla det. Låt någon som inte kan ditt språk läsa planen innan du lämnar den vidare till investerare eller långivare.

7. Du är inte konsekvent och saker stämmer inte
Säg inte emot dig själv i planen – det är vanligare än du tror. Ett diagram du visar får inte motbevisa eller undergräva något som visas på ett annat ställe. Det låter knäppt men många affärsplaner är röriga just på det här området. Se till att alla fakta du presenterar går att kontrollera av den som läser planen.

Till sist.
Affärsplaner kan komma i många olika former och du behöver verkligen inte göra en som ser exakt likadan ut som alla andras. Ditt mål är ju inte att passa in, det är att sticka ut. Ett tips är att gå till banken med en formell och tråkig variant och till investerare med en mer vågad och tuff men som fortfarande har stenkoll på allt. Visa din personlighet och din idé och varför du är rätt person att lyckas.

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Ego Förlag är ett dotterbolag till Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se