Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

8 smarta saker du kan lära dig av hemektronikkedjorna

Vet du vad som skiljer Elgiganten från Mediamarkt? Jag vet inte. Jag började fundera på det här när jag skulle köpa en födelsedagspresent till min dotter. Hon önskade sig en telefon och jag åkte till Elgiganten som ligger närmast kontoret.


Där inne möttes jag av en håglös muttergök som stod och hatade sitt jobb. Han gäspade stort under vårt samtal men nickade leende hälsningar åt sina arbetskamrater som kom tillbaka från lunch. Aj då. Det här företaget måste förlora massor av pengar eftersom kunderna antagligen inte kommer tillbaka, tänkte jag. Så måste det väl vara? Eller...? Det värsta är att de antagligen inte förlorar särskilt mycket. Vi är alldeles för vana vid ointresserade säljare och tror att det ska vara så.

Men när vi träffar på någon som är intresserad då kommer vi ihåg det. Det är där alla småföretagare har sin allra bästa chans - att ta kunder från de håglösa storföretagen genom att ge fantastisk service. Ska du bli den som alla kommer ihåg?


Åtta saker du kan lära dig av de stora hemelektronikkedjorna

1. Visa att du hänger med i din marknadsföring
Koppla på aktuella händelser. Fotbolls-VM till exempel. Att visa att ditt företag hänger med i vad som sker i omvärlden ger oss en känsla av att du har ett utåtriktat företag med samma intressen, glädjeämnen och orosmoment som vi alla har som människor.

2. Skapa skäl för kampanjer
Bli världsmästare på att fira. "Nu har vi funnits i Snuttebrohult i 20 år".
"Nu var det 20 år sedan videon kom till Sverige".
"Nu har vi sålt 20 000 radioapparater". "I år fyller vi 6 år på internet".
Allt går att fira och bygga kampanjer kring.
Det här är hemelektronikkedjorna otroligt bra på och det fungerar.
Få det att fungera för dig också, i liten eller i stor skala.

3. Ordna interna tävlingar
Låt personalen tävla om priser för att nå målen. Om du är ensam får du tävla mot målen själv - och belöna dig själv när du når målen. Hemelektronikföretagen har ständigt tävlingar som sponsras av leverantörerna.
Ha det du också.

4. Ta hand om telefonerna
Svara i telefonerna - det är de här företagen extremt dåliga på. Men säg att de alltid skulle ha en ubildad person som svarade i telefonerna. En som var bra på att sälja per telefon som bokade tid med kunderna - vilka fantastiska försäljningstillfällen. Alla förutsättningar finns för att kunna sälja utan att egentligen anstränga sig: De har en kund som ringer och frågar om en produkt (som redan är intresserad av den och som känner till företaget) men så finns det ingen där som svarar, som kan informera om eller lägga undan produkten åt den som ringer. Det är här en småföretagare har sin allra bästa chans att vinna över stora konkurrenter. Du kan inte konkurrera med priser men du kan visa kunderna att du finns där när de behöver dig.

Livet blir inte alltid som vi hade tänkt. ...

Mycket i livet kan kännas orättvist. Vi eller en nära anhörig kan drabbas av sjukdom. Vi kan bli utsatta för en oönskad separation, ofrivillig barnlöshet eller mista vår arbetsförmåga. Många av oss har drömmar som aldrig har uppfyllts. Livet kan vara väldigt tufft. Man kan känna sorg över att förlora sig själv och den tillvaro man har haft hittills. Framtiden blir plötsligt annorlunda än man hade sett framför sig.

Vi kallar det för livssorg.

Här är boken som hjälper dig upp igen❤️

Från boken:
☑️ Vilka är dina livssorger?
☑️ Hur reser man sig när livet tar en oväntad vändning?
☑️ Hur lever man med livssorgen och de förändringar som förlusten har medfört?
☑️ Hur arbetar man med att hantera vardagsgöromål och ser dem som bedrifter?
☑️ Konkreta handlingsplaner och verktyg att arbeta med själv för att kunna läka.
... Och mycket mer

Boken som blivit en storsäljare i Norge kommer nu för första gången på svenska.

Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.

Boken är skriven av Janette Røseth specialistpsykolog med inriktning på kliniskt arbete med barn och unga. Hon arbetar i dag som föredragshållare och har egen praktik.
Emmeline Krogh Werner är specialistpsykolog med inriktning på samhällspsykologi och allmän psykologi och arbetar i dag som kommunpsykolog och föredragshållare.


5. Akta dig för badwill
Har du besökt ett företag för ett speciellt erbjudande som du fått reda på och sedan kommit därifrån tomhänt eftersom det inte fanns någon produkt kvar?Hemelektronikföretagen har blivit bra på det här. Det finns såna som påstår att produkterna inte ens har funnits i butiken och att annonserna bara är till för att dra dig till butiken så du kan köpa en dyrare version.
Akta dig för att lura kunderna.

6. Vässa dina betalningsvillkor
Skapa så bra betalningsvillkor du kan. Det kan vara svårt för dig att i likhet med stora företag ta 3 kronor idag och resten i oktober men försök fundera ut vad som skulle fungera för dina kunder och för dig. Att köpa dyra saker är stora beslut. Om din produkt eller tjänst kostar 10.000 kronor kan det vara ett stort beslut. Men om köpet betyder 1000 kronor i månaden i 10 månader är beslutet mycket lättare att ta.

7. Lös kundernas problem med leveranser
Erbjud olika varianter på leveranser. Om dina produkter är svåra att bära med sig eller frakta på bussen, erbjud att leverera dem, börja samarbeta med den lokala bensinstationen som hyr ut släp och erbjud kunderna lätta lösningar.

8. Gör ditt eget Kinder-ägg till kunderna
"Jag vill ha en överraskning, något spännande och choklad" - det är succéhistorien bakom Kinderägget. Reklamen riktar sig till barn. Barn gillar spännande överraskningar. Men det gör ju vi vuxna också. Då inställer sig frågan: Varför får vi ingen överraskning som kunder någon gång?

Varför har inte någon av hemelektronikkedjorna lärt oss att varje gång vi handlar för över 2000 kronor får vi välja en bonus i kassan.

Det är så enkelt och så billigt att göra det. Varför är hemelektronikkedjorna så lika varandra? Är det för att deras koncept fungerar så bra eller är det brist på fantasi? Jag vet inte. Men om du ser dig själv i en köpsituation där samma produkt kostar ungefär lika i butiker som ser ungefär likadana ut med personal som har ungefär samma kunskaper om ungefär samma saker - vilken ska du välja? Kanske den som ligger närmast geografiskt. Synd. I exemplet med att få välja en bonus är det mycket troligt att du skulle välja det företaget.

Vad kan du erbjuda dina kunder som bonus vid köp? Med andra ord - hur kan du göra det roligare att handla från ditt företag? Sug på den ett tag och ta den på allvar, den kan göra större skillnad än du kanske tror.

Provläs boken 1000 tips om att sälja mer i din butik❤️


I en tid när butiker får det allt svårare att överleva är den här boken idébanken för att inte bara överleva utan att sälja mer och blomstra.

"1000 tips om att sälja mer i din butik har hjälpt oss se nya infallsvinklar om hur vi skall sälja ännu mer. Den är lätt att omsätta och applicera på verkligheten. Alla mina butikschefer har fått ett eget ex."
Bo Filhage, Wettergrens bokhandel AB

Klicka här, provläs och se vad andra tycker.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken 100 kronor billigare än i bokhandeln).

Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊

Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Ego Förlag är ett dotterbolag till Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se