Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Så förnyar du ditt varumärke


Du har sett alla program på TV där man gör om allt från hus till människor, barn och husdjur. I den här tidens image-medvetna värld är det helt naturligt att det sådana trender växer fram.

Allt bedöms efter hur det ser ut eller verkar vid första anblicken. Att snacka om förnyande av varumärken har blivit dagens rätt på marknadsföringsbordet och superlösningen på allt från dålig försäljning till dunderkuren mot ökad konkurrens och lyftet för dammiga produkter utan framtid.

”Gör om mig” – ropar företagare.
Det verkar vara lösningen på allt. Så hur väl funkar den här superlösningen? Det beror på. Det finns fall där en total förändring verkligen behövs och andra fall där det bara handlar om att slipa till skavanker för att få fram lystern i en idé. Varumärkesexperter och designers kommer alltid att tycka att du ska göra om ditt företag från
grunden – och helst en gång i kvarten, och det är klart att de tycker det. De tjänar ju pengar på det.

Jag träffar företag som har samma image, profil och kontorsinredning som de hade 1972 och som inte behöver förändra sig och bli ett företag med espressomaskiner i vartenda hörn. Allt varumärkesarbete ska ju reflektera ditt företag, inte bara bli en projektion av vad du vill att det ska vara. DU måste försäkra dig om att kundens upplevelse av förändringen faktiskt är positiv, annars fungerar det inte alls. Innan du tänker över ditt varumärkesarbete, så behöver du också skapa andra förändringar i ditt företag och för dina produkter/tjänster, såvida din tidigare image förut aldrig riktigt har reflekterat ditt företag på ett bra sätt.

Det du också måste tänka på är att ju mer dramatisk förändringen blir, desto mer sannolikt är det att du förlorar gamla kunder. Om du till exempel normalt har kunder som är priskänsliga och du ändrar din image till en “dyrare” stil, så kommer dina priskunder att dra iväg snabbare än snabbt. Bryr du dig om det eller är det viktigare att börja attrahera mindre priskänsliga kunder? Du kan ju inte vara allt för alla, så egentligen är det dina egna resonemang som avgör ditt vägval.

Etablerade företag med en tydlig position måste tänka till rejält på de här frågorna innan de drar igång något nytt eftersom det finns ett värde i namnet och framtoningen även om de själva är trötta på det. Om det är utseendet som passerat bäst före-datumet, så kan du överväga att behålla vissa delar av designen som fortfarande fungerar. Nyckeln är att behålla utseendet så mycket att det inte förlorar den inarbetade looken, men ändå känns nytt och fräscht.

Livet blir inte alltid som vi hade tänkt. ...

Mycket i livet kan kännas orättvist. Vi eller en nära anhörig kan drabbas av sjukdom. Vi kan bli utsatta för en oönskad separation, ofrivillig barnlöshet eller mista vår arbetsförmåga. Många av oss har drömmar som aldrig har uppfyllts. Livet kan vara väldigt tufft. Man kan känna sorg över att förlora sig själv och den tillvaro man har haft hittills. Framtiden blir plötsligt annorlunda än man hade sett framför sig.

Vi kallar det för livssorg.

Här är boken som hjälper dig upp igen❤️

Från boken:
☑️ Vilka är dina livssorger?
☑️ Hur reser man sig när livet tar en oväntad vändning?
☑️ Hur lever man med livssorgen och de förändringar som förlusten har medfört?
☑️ Hur arbetar man med att hantera vardagsgöromål och ser dem som bedrifter?
☑️ Konkreta handlingsplaner och verktyg att arbeta med själv för att kunna läka.
... Och mycket mer

Boken som blivit en storsäljare i Norge kommer nu för första gången på svenska.

Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.

Boken är skriven av Janette Røseth specialistpsykolog med inriktning på kliniskt arbete med barn och unga. Hon arbetar i dag som föredragshållare och har egen praktik.
Emmeline Krogh Werner är specialistpsykolog med inriktning på samhällspsykologi och allmän psykologi och arbetar i dag som kommunpsykolog och föredragshållare.


Ett vanligare problem är små företag som över huvud taget aldrig riktigt tänkt på konsekvenserna av sin image. De kanske har en hemmagjord logga och en sajt som inte bara fungerar dåligt, utan också är helt olik den image företaget har utanför nätet. Det är här vi börjar snacka allvar om att göra en total make-over. Det är dags att göra om när inget överensstämmer, när brevhuvudena finns kvar från exempelloggan för tio år sedan, när sajten har en annan stil och när företagets look känns inkonsekvent och amatörmässig. Har du det så? Då är det dags att ta tag i det här eftersom din image definitivt är något som både kan locka och stöta bort nya kunder.

Ett annat tillfälle då det är dags att göra en make-over är om ditt företag ska ändra inriktning, antingen genom att nå nya marknader eller etablera nya produkter eller tjänster.
Men då måste det göras ordentligt och genomgripande. Det idealiska är förstås att ändra allt på en enda gång. Gör klart logo och varumärkesstandarder och överför dem på allt som är säljrelaterat som till exempel visitkort, sajten, skyltar och broschyrer. Problemet med det här är att det är dyrt och ett mer realistiskt alternativ för ett mindre företag är att smyga in förändringen på område efter område.

Är allt det här viktigt?
Ja, det här med varumärkesarbete är inte ett val idag – ditt företag kommer att uppfattas på olika sätt beroende på vilken stil det har. Att hela tiden uppfinna ditt företag på nytt är inte bra, men att anpassa ditt företag efter kundernas behov och efter branschen som du verkar i handlar om ren överlevnad. Du kan ta kontrollen genom att utveckla en strategisk och relevant varumärkeskoll som skiljer dig från dina konkurrenter.

Vad är det du kan behöva se över först?
1. Dina visitkort.
2. Dina broschyrer.
3. Din grafiska profil.
4. Sajten.
5. Dig själv.


350 snabba tips om hur du marknadsför ditt företag på bara fem minuter.❤️
(En av mycket få svenska böcker om marknadsföring som även nått en internationell marknad)



En läsarröst
”Det absolut bästa med boken är att idéerna bara tar 5-minuter att genomföra, extremt lätt att börja testa något, och snabbt se resultaten. Boken hjälpte oss att tjäna mer pengar. Vi kunde enkelt använda oss av fler idéer och nåde direkt fler kunder som ville köpa. Som alla Redaktionens böcker, väldigt mycket för pengarna. Tack för all hjälp!"
Daniel, Snöskoterbolaget i Västerbotten AB

Klicka här, provläs och läs vad andra tycker och få ett superbjudande just nu.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken minst 90 kronor billigare än i bokhandeln).

Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet här:

Prenumerera på gratis tips som tar dig framåt som företagare
Du får konkreta tips och påminnelser om:
  • Hur du driver ditt företag lönsammare
  • Hur du spar tid och pengar
  • Hur du tjänar mer pengar
  • Hur du får fler kunder
  • Hur du jobbar effektivare och hinner mer

  • Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för smarta företagare.


    Läs gärna vad brevet innehåller

    Fyll i din e-postadress i rutan




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisationer eller privatpersoner.


    Andra läser om...

    Dela det här:
    Dela den här sidan på Facebook
    Artikeln är skyddad med Google authorship

    Våra mest sålda böcker

    Våra mest lästa artiklar

    Ego Förlag är ett dotterbolag till Bokförlaget Redaktionen
    stefan@redaktionen.se