Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

88 fantastiska sätt att förebygga jobbstress


När man redan är stressad är det försent att börja tänka på att förebygga stress. Det är synd att vi lever i en kultur där människor har så svårt att se sina egna tecken på stress.

För att slippa hamna i stressläge är det viktigt att förebygga. Här kommer därför xx tips som du kan läsa och se vilka som passar dig. Ta till dig dem som passar dig och sätt igång och ta hand om dig själv.


1. Ta en tupplur mitt på dagen. En tupplur på ungefär en halvtimme kan vara otroligt energigivande. Jag sover middag varje dag efter lunch då jag är trött och seg och ändå inte tillför något nyttigt. Tyvärr kan ju inte alla göra det. Det är synd att arbetsgivare inte har förstått hur bra en ”power-nap” är för den mentala styrkan och stresståligheten.

2. Få massage. Massage lindrar stress och skapar lugn i både kropp och sinne. Om du har ett eget företag drar du av kostnaden. Om du är anställd kan du förhandla dig till massage i alla fall ett par gånger i månaden. Det finns numera också väldigt bra tekniska hjälpmedel som t.ex. en Shiatsumassagedyna för ryggen som du kan ha på kontoret. Min går för fullt minst en gång om dagen.

3. Krama en hund. Det är bevisat att hundägare har lägre blodtryck och mår bättre. Det är inte så konstigt. Vem kan motstå att mysa med ett söt, härlig hund?

4. Vad gillar du för filmer? Vilka filmer får dig att må bra? Hyr, köp och titta och få en bra känsla i kroppen.

5. Utveckla dig själv. Skaffa ny kunskap eller lär dig hur du kan göra något på ett bättre sätt än du gör idag. Dina nya kunskaper ger dig nytta, men får dig också att känna dig duktig och det hjälper dig att jaga bort stressen.

6. Skriv en dagbok över hur du lever. Skriv in vad du har ätit, om du har tränat och hur du känner dig. Det är ett fantastiskt bra sätt att ta reda på vad du går igång på och hur ditt beteendemönster ser ut.

7. Missförstånd kan vara en orsak till stress. Om du har en kollega som du alltid hamnar i konstiga situationer med kan det bero på vad du inte säger. Försök att bli bättre på att lugnt och tydligt säga vad du tycker istället för att samla allt inom dig. Och försök att uttrycka även positiva saker, så blir det lättare att också säga vad du tycker i mer pressade situationer.

8. Starta ett projekt. Att sätta igång något skapar inte bara en känsla av stolthet, du hjälper också till att skapa en bättre värld. Allvarligt talat. Alla småsaker som har värde för andra gör världen bättre och det kan du bidra till genom att dra igång något nytt som känns vettigt och roligt.

9. Strunta i att göra allt som du måste göra. Gör något som du inte brukar göra, något som du inte ”borde” eller ”får” göra. Det är inget bra långsiktigt sätt att sköta ett stressigt liv på, men ibland är det skönt att göra det i alla fall.

10. Tråkigt eller inte, men träning är ett av de allra bästa sätt som finns att förebygga stress på. Det är bara så. Försök hitta något som passar dig och som du gillar att göra och gör det gärna tillsammans med någon du gillar. Simma, spela tennis, squash eller ge dig ut och promenera. Motion är stressens värsta fiende.

11. Visualisera mera. Att föreställa sig hur något är eller ska bli lurar hjärnan att se saker och ting på ett sätt som du själv vill. Forskning har visat idrottare att det undermedvetna inte kan skilja mellan riktiga och påhittade händelser. Experter hävdar att om du koncentrerar dig på bilder av sånt som du gillar, så blir du också lugnare inombords. Du kan föreställa dig en positiv sak eller en händelse och på det viset lättare bekämpa stressen.

12. Aromaterapi fungerar för en del och orsaken är att banden mellan doft och känslor ligger väldigt nära varandra. Att andas in trevliga dofter sätter igång positiva reaktioner i hjärnan och skapar en känsla av välbefinnande. Prova själv.

13. Släng ut ditt negativa filter. Ja, det låter flummigt, men många av oss plockar ut en enskild negativ tanke och låter den ta över så mycket att allt annat vi gör förmörkas av den. Ju mer du ältar negativa saker, desto mer skapar du också en negativ syn på allt annat runt omkring dig. Öva på att säga till dig själv att släppa den negativa tanken när den kommer.

14. Umgås inte med idioter. Jag brukar tänka så här i mina relationer: Alla jag umgås med har med sig ett paket som jag får innehållet i. Det är ganska läskigt när man ser hur många runt omkring en som inte har bra saker i paketet. De häller ut negativa tankar, tråkigheter, missunnsamhet och ältar bekymmer som de inte vill lösa själva. Kolla upp din omgivning. Vad har dina vänner och arbetskamrater i sina paket? Jag håller tummarna för att paketen du får varje dag bara innehåller bra saker.

15. Gör något snällt för någon annan. Det får dig att må bra och du kommer att få igen det.

16. Lös problemet du har med den där irriterande typen på jobbet. Antingen pratar ni ut om det störande momentet och hittar en lösning eller så får du behålla den där obehagskänslan i magen.

17. Var närvarande. Det här är mer ett problem för en yngre generation än min egen. De sms:ar varandra så fort de har tråkigt och det känns som om min stressade dotter aldrig riktigt är närvarande. Hon kan ha fem sms-kontakter rullande samtidigt medan jag sitter två meter från henne på bryggan och vispar med fötterna i vattnet och gör ingenting med mobilen liggande inne i huset. Våga släppa taget och lev i nuet.

18. Lyssna på vad du säger till dig själv. När du hör negativa saker, tänk på de positiva sidorna av samma sak eller räkna upp fem saker som du är bra på. Alla människor borde lära sig att lyssna på den där idioten som sitter och är taskig inne i huvudet, så sluta säga elaka och negativa saker till dig själv. Om du hade en vän som sa samma saker som du säger till dig själv, skulle du då betrakta den personen som en vän? Använd den tanken som måttstock för vad som är OK att säga till dig själv.

19. Logga ut, stäng ner och koppla av. Det är här tipset är riktat till min dotter, men det gäller också alla andra som inte vågar släppa greppet om elektroniken och bara gå ut i naturen ibland. Eller sitta och göra ingenting.

20. Har du en idiot till chef och om utsikterna till att han/hon ändrar sig eller kommer att sluta på din arbetsplats är små – byt jobb själv. Börja redan nu att förbereda dig för att säga upp dig.

21. Låt någon hjälpa dig. Det är ett enkelt tips som är förvånansvärt svårt att få ambitiösa personer att följa. Det finns många duktiga flickor och pojkar där ute som aldrig tar emot eller frågar efter hjälp. Om de lärde sig att göra det lite oftare skulle de inte ha huvudvärk så ofta.

22. Släng saker du inte behöver. Det här är både praktiskt och fungerar på samma gång som ett reningsbad. Att bli av med saker som du inte behöver skapar nyttigt utrymme och en känsla av frihet.

23. Var ärlig. Det finns folk som jobbar för företag där många ljuger. De ljuger för kunder, för varandra och för omvärlden. Vad ljugs det mycket om på ditt jobb? Står du verkligen ut med det?

24. Sluta jämföra dig med andra. Det rätta sättet är istället att låta mer framgångsrika personer än du inspirera dig. Träffa dem. Låt dem berätta hur de gjorde och visa dig vägen. Stressa aldrig över vad grannen har.

25. Sluta tänka problem. Börja tänk lösningar istället. Det där låter som en käck plattityd, men faktum är att det är bättre att tänka på hur du ska bli av med fläskmagen än att ständigt trycka ner dig själv för den.

26. Håll dig utanför kontorsmobbningen. Att delta eller inte säga ifrån är samma sak. Försvara någon. Hjälp någon.

27. Det här är svårt för mig: Jag vill göra alla nöjda. Om hundra läsare av mina böcker säger att böckerna verkligen har hjälpt dem och en person säger att det jag skriver är skit, så lyssnar jag dessvärre alldeles för mycket på den som är missnöjd. Men jag jobbar på det och mitt mål är att i hjärtat verkligen förstå att man inte kan tillfredsställa alla. Det är omöjligt.

28. Gör klart för dig själv vad du vill med din karriär. Vad har du tänkt uppnå med allt det här? Ligger det i linje med dina livsmål? Om det gör det, så försvinner en stor del av stressen - och tvärtom.

29. Skriv ner alla saker du vill, men inte hinner göra just nu. Ta hand om dem när du får tid. Att skriva ner dem på papper befriar hjärnan från att bolla med alldeles för många saker som du ändå inte kan ta itu med just nu.

30. Odla meningsfulla relationer på jobbet. Leta efter en bästa kompis helt enkelt.

31. Skaffa en mentor på ditt företag eller någon annanstans. Han/hon har mer erfarenhet och kan ge dig värdefulla råd.

32. Bli mentor själv. Att hjälpa någon med problem ger dig nya insikter i dina egna.

33. Se till att du vet vilka förväntningar din chef har på ditt jobb. Många människor är stressade på jobbet just för att de inte riktigt vet vad som förväntas av dem. Fråga.

34. Bli kompis med chefen. Om du förstår mer av vad chefen försöker åstadkomma med företaget/avdelningen, så kommer du också att se mer av helheten och känna större tillfredsställelse i jobbet.

35. Prata med någon om de problem du har. Håll dem inte inombords. Det är fascinerande hur stora problem kan förminskas bara genom att prata om dem. En annan persons perspektiv ger en mer sann bild av det du grubblar över.

36. Delegera jobb när det är möjligt.

37. Lär dig att säga nej till uppgifter som inte känns högt prioriterade. Bara för att de är viktiga för någon annan behöver de inte vara viktiga för dig.

38. Öva dig på att släppa saker. Om du inte kan göra något åt ett problem, då är det din plikt mot dig själv och ditt jobb att släppa det och gå vidare.

39. Utnyttja andras kunskaper om nya saker som du måste ta itu med, så du inte skapar stress när du ska göra saker som du inte behärskar.

40. Många karriärister blir sämre på att behålla sina vänner på grund av för mycket jobb. Det är farligt. Se till att starta en tradition bland dina vänner att träffas och träna, äta middagar och gör andra roliga saker tillsammans. Behövs det ett schema för sånt? Ja, för många av oss behövs det faktiskt.

41. När allt blir stressigt och slitigt på jobbet, kom ihåg att det är en del av ditt jobb. Du får betalt för att göra det här.

42. Hitta sätt att koppla bort olika situationer på. Människor blir stressade och ångestfyllda för att de binder upp sig till olika saker, löften eller resultat. Inse att jobbet och du är två olika begrepp och försök att se på det som stressar dig på ett mer objektivt sätt.

43. Perspektiv och inställning är antagligen de mest inverkande faktorerna på hur vi hanterar stress. Med rätt perspektiv och en mer positiv och konstruktiv inställning till utmaningar vi ställs inför hanterar vi också stressen lättare.

Livet blir inte alltid som vi hade tänkt. ...

Mycket i livet kan kännas orättvist. Vi eller en nära anhörig kan drabbas av sjukdom. Vi kan bli utsatta för en oönskad separation, ofrivillig barnlöshet eller mista vår arbetsförmåga. Många av oss har drömmar som aldrig har uppfyllts. Livet kan vara väldigt tufft. Man kan känna sorg över att förlora sig själv och den tillvaro man har haft hittills. Framtiden blir plötsligt annorlunda än man hade sett framför sig.

Vi kallar det för livssorg.

Här är boken som hjälper dig upp igen❤️

Från boken:
☑️ Vilka är dina livssorger?
☑️ Hur reser man sig när livet tar en oväntad vändning?
☑️ Hur lever man med livssorgen och de förändringar som förlusten har medfört?
☑️ Hur arbetar man med att hantera vardagsgöromål och ser dem som bedrifter?
☑️ Konkreta handlingsplaner och verktyg att arbeta med själv för att kunna läka.
... Och mycket mer

Boken som blivit en storsäljare i Norge kommer nu för första gången på svenska.

Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.

Boken är skriven av Janette Røseth specialistpsykolog med inriktning på kliniskt arbete med barn och unga. Hon arbetar i dag som föredragshållare och har egen praktik.
Emmeline Krogh Werner är specialistpsykolog med inriktning på samhällspsykologi och allmän psykologi och arbetar i dag som kommunpsykolog och föredragshållare.


44. Om du befinner dig i en jobbig situation, föreställ dig hur allt kunde ha varit ännu värre. Ibland är sådana jämförelser både bisarra och konstiga, men de fungerar. När man själv gnäller över sin tjocka mage skäms man när man slår upp tidningen och läser om människor som verkligen har problem.

45. När du ringer någon på jobbet, ta tre djupa andetag och koncentrera dig på att pressa ut stressen ur lungorna när du andas ut. Det fungerar.

46. Ta några minuter varje dag vid samma tidpunkt och fundera över vad du har att vara tacksam över i ditt liv. Det skapar nyttiga perspektiv.

47. Skrik allt vad du orkar. Jag menar allvar. Att skrika högt är ett perfekt sätt att släppa ut all stress som byggts upp. Men för att inte hamna på dårhuset är det ju bra om du undviker att skrika ute på stan och istället går på något slags sportevenemang. Den sociala kontakten ger en extra bonus och hjälper dig att stressa av snabbare. Det går också bra att skrika i bilen.

48. Sjung. Det bästa stället att sjunga tycker jag är när man är ensam i bilen och sätter på sin favoritmusik och då gärna någon snabb låt. Det hjälper.

49. Skaka bokstavligt talat av dig din nervositet. Talare blir spända i kroppen för att de är fixerade vid hur deras lemmar rör sig. Deras knän skakar, rösten spricker och tankarna blir röriga. Du vet hur det är. Värm upp länken mellan hjärnan och kroppen genom att skaka loss armar och ben och gör ”motorbåtsljud” med rösten, så kommer stressen att bli mer uthärdlig.

50. Inse vad du kan och vad du inte kan ändra på. Om du jobbar som börsmäklare kommer du att vara stressad jämt. Din situation kommer inte att förändras. Men om du stressar upp dig själv bara för att du inte hinner med bussen, så kan du ju bara ta nästa buss istället för att hetsa upp dig helt i onödan.

51. Är du chef, så håll tassarna borta. Låt folk göra sina egna misstag och låt dem göra jobbet på sitt sätt. Det viktiga är inte hur det görs utan hur resultatet blir.

52. Jag vet inte om det är ett manligt drag, men jag lider mindre av dammet i hörnen hemma än min fru. Just därför har vi städhjälp. Det hjälper framför allt henne att lägga fokus på sitt jobb och känna sig avkopplad hemma. Och nej, jag är ingen karlakarl som inte duschar. Jag lagar alltid maten hemma och städar lika mycket som min fru.

53. Skaffa jongleringsbollar till jobbet. Det är något magiskt med dem. Man blir helt absorberad och kan inte tänka på något annat när man jonglerar. Stressbollar fungerar också bra, men på ett annat sätt. När du trycker ihop bollen ett par sekunder, så spänner du musklerna och när du släpper taget slappnar muskeln av och hjälper spänningarna i armar och händer att släppa.

54. Håll dig lugn när det blåser snålt. Stressade situationer tvingar vår uppmärksamhet åt två håll samtidigt. Det ena är ”hoppsan, nu är det kört” och det andra är vad vi ska göra åt problemet. De snabba skiftningarna i uppmärksamheten gör att allt känns bråttom och jobbigt. Tvinga dig själv att fokusera bättre genom att innan du gör något åt problemet ta dig tid till att skriva ner en plan för vad som är fel och hur du kan lösa det.

55. Skaffa en golfboll eller en flaska att rulla med fötterna över under skrivbordet. Fotmassage är känt just för att hjälpa spänningar att släppa.

56. Kan du måla ditt kontor i lugnare färger, så gör det. Undersökningar visar att en mjuk blå ton kan sänka blodtrycket, förbättra sömnen och minska känslor av smärta. Motsatsen är röd som sägs öka blodtrycket, adrenalinpåslaget och känslor av stress. För mig behövs det två rum – ett rött och ett blått.

57. Lämna jobbet på arbetsplatsen när du kan. Om du är anställd och jobbar i en konkurrerande miljö får du jobba hårdare på arbetsplatsen och låtsas att du gjort mer jobb hemma, men om du är egen företagare är det direkt dumt att ständigt jobba. Du förlorar blicken för vad som är viktigt att göra om du bara jobbar.

58. Var realistisk. Mycket av människors stress kommer från dem själva och deras löjligt orealistiska mål och korta deadlines eller orsakas av att de aldrig kommer igång med det de ska göra. Lär dig hur mycket du hinner göra och lägg på 20% tid för oförutsedda händelser, slappande och människor som stör, så behöver du inte bli så stressad nästa gång. Man ska ha höga mål, men det måste vara möjligt att nå dem.

59. Kommunicera. Det här kan vara svårt, men nästa gång du hamnar i en mindre konflikt med någon eller har något som du behöver göra klart, se till så att den du har problemet med får veta det och red ut det direkt. De du jobbar med är också människor och de inser kanske inte själva att det de gör är något som förstör eller krånglar till det för andra. Ett vänligt samtal brukar fixa problemet.

60. Lämna det som stressar dig en stund. Det här är smart. Bara en sån enkel sak som att sakta ner och räkna till tio hjälper dig att mentalt förflytta dig bort från situationen. Det räddar dig också från att senare ångra en utskällning av en kund eller medarbetare.

61. Gör en kom-ihåg-lista. Viktiga saker som du måste komma ihåg fastnar bättre på papper än att tvingas försöka komma ihåg dem i huvudet.

62. Ät fet fisk. Fet fisk som lax och sardiner innehåller stressbekämpande Vitamin B-12 som hjälper till att producera serotonin, kroppens eget lugnande medel.

63. Om du är chef – se till så att din personal vet vad som förväntas av dem. De flesta människor blir väldigt stressade om det inte är tydligt vad de ska göra, vilket ansvar och vilka plikter de har.

64. Se till så att din personal har rätt utrustning för jobbet de ska göra. Att inte ha rätt saker och dessutom tvingas jobba under tidspress är väldigt frustrerande. Fråga din personal vad de behöver och skaffa det.

65. Uppmuntra personalen att använda mer av sina personliga talanger och egenskaper på jobbet. Det skapar en tillfredsställelse som bekämpar stressen när pressen kommer. Din personal måste må bra för att kunna prestera.

66. Beröm och leta efter folk som gör saker rätt. Berömmet ska vara specifikt och relatera till det de gjort. Att bara säga ”bra jobbat idag” räcker inte långt. Din personal behöver känna att någon bryr sig om dem på ett mer personligt plan. Det är väldigt svårt att bygga engagerade anställda i en miljö där folk behandlas illa.

67. Lyssna på personalens idéer och förslag. Visa att du uppskattar deras åsikter. Vi människor älskar att känna att det vi säger har ett värde.

68. Personalen kommer att prestera mer med mindre stressnivåer om de vet varför det de gör är viktigt. Se till så att de jobb som folk får ingår i det som är viktigt på ditt företag. Meningslösa möten, meningslösa rapporter och meningslösa uppgifter skapar bara stress och oengagerad personal.

69. Bygg högre stresstolerans genom mentorer. Det är särskilt viktigt för nyanställda som kämpar för att hitta sin plats i företaget.

70. Skapa så många möjligheter du kan för att få din personal att växa och lära sig nya saker. Att utbilda och utveckla ska idealiskt finnas med i din planering för varje enskild individ på företaget.

71. Stopp, tänk och välj. Den första reaktionen de flesta människor får när något är jobbigt är att reagera snarare än att agera. Om någon har haft en tuff dag, så säger de automatiskt att det har varit hårt idag och ”jag är trött och stressad”. Att säga så får bara stressen att eskalera. Då är det bättre att säga ”jag har gjort det bästa jag kan idag”. Prova själv.

72. Ibland är man bara håglös, men det finns botemedel med bevisad effekt. Pröva att:
• Motionera – promenera, simma, spring upp för trapporna.
• Tänk på något bra som hänt dig, privat eller på jobbet.
• Gör något bra för någon annan. Den goda känslan av att göra det känns skön.
• Bete dig som om du känner dig pigg. Det kan lura dig själv att bli piggare.
• Ring någon som du vet är positivt lagd och låt honom/henne pigga upp dig.

73. Organisera dig. Människor tenderar att inte organisera sina jobb för att de tror att det bara innebär mer jobb. Men bra kunskaper om organisation skapar motsatsen. Med konstruktiva scheman och ordentligt planerade uppgifter, kommer du att få mer tid att göra mer av det du gillar att göra.

74. Använd din humor. Det finns tillräckligt med saker i livet som kan göra vem som helst stressad. Att ha ett bra sinne för humor hjälper dig att se saker ur rätt perspektiv och ännu viktigare, det hjälper dig att upptäcka de ljusare sidorna av livet.

75. Lita på att det alltid finns något positivt mitt i skiten. Om något händer dig som känns dåligt, kom ihåg att det hände för att du skulle ta dig framåt. Ditt jobb är att hitta det positiva i det negativa, eller i alla fall att lita på att det finns något positivt också där även om du inte ser det just då.

76. Acceptera att du är ansvarig för dina egna handlingar. Din partner i företaget kanske klantade bort en affär eller så är det en medarbetare som sprider elakt skvaller. Kanske är det du själv som har gjort bort dig. Vad problemet än är, så klarar du stressen bäst om du inser att du faktiskt kan göra något åt orsaken till att du känner dig stressad. Du är handlingskraftig och kan ta ansvaret.

77. Acceptera att du inte har en aning om framtiden. Du är ansvarig för dina egna handlingar, men du kan inte kontrollera livet i sig eller vad andra människor gör. Leta efter balansen mellan att jobba för att nå dina mål och att släppa oron för framtiden. Lita på din egen plan och ändra den under resans gång.

78. Undvik negativa medarbetare, nyheter och situationer. När du ska bekämpa stress och har det lite tufft är det viktigt att hålla dig borta från folk och händelser som lägger sten på bördan. Leta efter positiva människor, sunda situationer och bra aktiviteter som ger dig positiv energi.

79. Agera för att förändra. Testa något nytt, ta en risk eller gör något på ett annat sätt. Att agera ger dig en känsla av att du har kontroll och det stärker självförtroendet.

80. Släpp det där med “perfekt”. Perfekt kan vara en lägsta standard att jobba för, men det blir osunt när det är det enda som accepteras. Riktiga perfektionister är aldrig nöjda med någonting och det påverkar naturligtvis hälsan och självförtroendet. Lär dig att se när något är tillräckligt bra.

81. Sluta jobba över. Det är inte coolt att jobba sexton timmar per dag. Det visar bara 1) Att man är dålig på att planera och 2) Att man inte förstår hur ineffektiv man blir om man inte får vila.

82. Klä dig så du känner dig snygg. Om du klär dig så att du känner dig fet, gammal och ful eller bara obekväm, så kommer det att leda till mer stress på jobbet.

83. Erkänn dina misstag. När du visar att du gör misstag vågar andra också göra det. Den som erkänner sina fel blir automatiskt mer trovärdig för andra och du kommer samtidigt att känna dig mindre stressad.

84. När bokade du in ett möte med dig själv senast? Det är bra att göra det. Om du känner dig stressad är det viktigt att du tar dig själv åt sidan och funderar över vad stressen beror på och vad du kan göra åt problemet. Varför är det så att vi inte gör det vi innerst inne vet att vi borde göra förrän en doktor säger det åt oss?

85. Ta reda på varför ditt jobb är viktigt. De flesta av oss gasar bara på framåt och slutar att tänka på vilka vi hjälper i våra jobb. Om du stannar upp och tittar på det du gör varje dag från ett hjälpande perspektiv, så är det rätt skönt att inse att du faktiskt hjälper andra med din kunskap och ditt arbete.

86. Tänk på vad du säger. Vårt språk är inte godtyckligt. Undersökningar visar att även skämt om hur stressad man är plockas upp av vårt undermedvetna som en sanning. När du känner att stressen kryper sig på dig är det dags att stanna upp direkt och backa för att se vad som fick känslorna att komma. Är det du som intalar dig att du är stressad hela tiden? Sluta delta i tävlingen om vem som är mest stressad (en väldigt populär tävling idag) och fokusera istället på allt bra som du har åstadkommit.

87. Förenkla, förenkla, förenkla. Att underhålla ett komplicerat liv är ett bra sätt att undvika att förbättra det. Om du märker att du säger “Var tog den här dagen vägen?” eller “jag vet att jag hade mycket att göra, men vad blev egentligen gjort?” mer än en gång i veckan, så är det definitivt dags för dig att förenkla ditt arbetsliv.

88. Ta en time out. Om du känner dig överväldigad om du inte kan lösa ett problem eller känner att du håller på att explodera, gå iväg från skrivbordet och lämna gärna kontoret och ta en snabb promenad. Det är smart att ge sig iväg bort från problemet när det blir för stort och att få perspektiv på saker och ting istället för att bli ännu mer frustrerad av situationen. Att ta en promenad och tänka på något annat kan ta dig ur känslan av att sitta fast i hamsterhjulet och att vara fångad i en situation som du inte har kontroll över.


Är du för snäll för ditt eget bästa?

Här är handboken för alla snälla människor som behöver bli bättre på att ta hand om sig själva❤️


En läsarröst
"Jag tycker precis som boken att man ska vara snäll mot de snälla och jag gillar att det finns verktyg i boken att använda när man träffar på (och det gör man) personer som alltid ska dominera och få som de vill. Det här är en bok av en snäll person till andra snälla personer.
I love it!❤️"

Lena Hansson, Sthlm

Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken minst 90 kronor billigare än i bokhandeln).

Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊

Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Ego Förlag är ett dotterbolag till Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se