Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Hur du säljer in förändringar på jobbet


Jag är ett stort fan av TV-serien ”Frasier”. I ett av avsnitten åker de två vuxna sönerna Niles och Frasier tillsammans med sin gamla pappa till en stuga där de tillbringade barndomens somrar.

Pappa Martin kommer in först i stugan och han ser sig lyriskt omkring och säger:
- Oh, look at this, nothing has changed!
Ögonblicket efter kommer sonen Niles in och säger samma sak:
- Oh, look at this, nothing has changed.
Skillnaden är att Niles säger det med avsmak i rösten.

Jag tycker att det är ett underbart exempel på hur olika vi reagerar på händelser, platser och…ja, livet, helt enkelt.

På en arbetsplats är det förstås likadant. En del välkomnar förändringar (dem behöver du inte oroa dig för) medan andra blir hotade av dem. Därför gäller det för dig som chef att ta hand om den sista kategorin, så att de åker med och inte strävar emot. Faktum är att det finns en särskild cykel för normala reaktioner på förändringar hos människor och den ser ut så här:
1. Motstånd – det här är inte bra.
2. Förnekande – Jag vill verkligen inte hantera det här.
3. Undersökande – Hur kan jag få det här att fungera för mig?
4. Insåld – Nu vet jag hur vi får det här att fungera för mig och andra.

Livet blir inte alltid som vi hade tänkt. ...

Mycket i livet kan kännas orättvist. Vi eller en nära anhörig kan drabbas av sjukdom. Vi kan bli utsatta för en oönskad separation, ofrivillig barnlöshet eller mista vår arbetsförmåga. Många av oss har drömmar som aldrig har uppfyllts. Livet kan vara väldigt tufft. Man kan känna sorg över att förlora sig själv och den tillvaro man har haft hittills. Framtiden blir plötsligt annorlunda än man hade sett framför sig.

Vi kallar det för livssorg.

Här är boken som hjälper dig upp igen❤️

Från boken:
☑️ Vilka är dina livssorger?
☑️ Hur reser man sig när livet tar en oväntad vändning?
☑️ Hur lever man med livssorgen och de förändringar som förlusten har medfört?
☑️ Hur arbetar man med att hantera vardagsgöromål och ser dem som bedrifter?
☑️ Konkreta handlingsplaner och verktyg att arbeta med själv för att kunna läka.
... Och mycket mer

Boken som blivit en storsäljare i Norge kommer nu för första gången på svenska.

Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.

Boken är skriven av Janette Røseth specialistpsykolog med inriktning på kliniskt arbete med barn och unga. Hon arbetar i dag som föredragshållare och har egen praktik.
Emmeline Krogh Werner är specialistpsykolog med inriktning på samhällspsykologi och allmän psykologi och arbetar i dag som kommunpsykolog och föredragshållare.


Ibland tar de tre första stadierna lång tid för människor att komma igenom vilket kan betyda att moralen blir sämre och resultatet blir drabbat.

Ditt jobb är att få din personal till steg 4 så snabbt som möjligt och du gör det genom att kommunicera på det mest entusiastiska och positiva sätt du kan. Du gör det genom att förbereda dig ordentligt på vad förändringarna innebär för varje person och vilka invändningar de kan ha, så att du också kan bemöta dem.

De flesta chefer gör inte det. Istället för att visa hur bra och/eller nödvändig förändringen är, så sympatiserar de med missnöjet. De ber till och med om ursäkt för förändringen. Det enda den chefen gör är att legitimera och kultivera missnöjet.

Han/hon vinner absolut ingenting. Om han/hon istället förmedlar att alla förändringar görs för att förbättra effektiviteten/försäljningen/annat, så visar han/hon att det som ska göras faktiskt stärker tryggheten för företaget och därmed alla som jobbar där. Om det gäller förändringar som handlar om omvärlden, som till exempel problem med leverantörer, marknadsförändringar eller andra yttre faktorer, så är det viktigt att personalen förstår att även konkurrenterna ställs inför samma sak. Skillnaden är att ni vill vara bättre förberedda än konkurrenterna på problemet som uppstått och att kunna skapa fördelar som ert företag vinner på.

Nyckel: Svara på din medarbetares frågor: ”Hur påverkar det här mig”? Vad Vinner Jag”?

333 smarta motivationsidéer som bara väntar på dig!


”Boken innehåller massor med bra tips som har utvecklat både mig som företagare och medmänniska. Stämningen på firman är bättre än någonsin, glada medarbetare = ökad effektivitet i arbetet! Boken hjälpte mig att motivera de anställda på ett helt annat vis än innan, snacka om skillnad. Nu är det jag som får anstränga mig för att hinna med i samma tempo på jobben! Ni är grymma - ni har hjälpt mig att utveckla mig som både företagare och medmänniska!”
Johan Lindberg, Gefle Nöje

Klicka här, provläs och se vad andra tycker och få ett superbjudande just nu.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken minst 90 kronor billigare än i bokhandeln).

Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Ego Förlag är ett dotterbolag till Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se