Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Hur män och kvinnor affärsnätverkar på olika sätt




Att ha ett stort personligt nätverk har blivit en allt större framgångsfaktor. Vänner och personliga kontakter ligger ofta bakom stora och viktiga beslut såsom jobb, boende och partners. Anneli Egestam, som arbetar med event, mingel och nätverk, berättar här om vad vi kan lära av varandras sätt att nätverka och bygga affärsrelationer.

Det finns ett område som män och kvinnor skiljer sig kraftigt åt i yrkeslivet, nämligen representation, och att umgås med kunder och kollegor utanför arbetstid. Ju mer uppskattning du visar din kund, desto större lojalitet och fler affärer kommer din kund att ge dig.


Gamla takter sitter fortfarande i
Kvinnor har traditionellt tagit ett större ansvar och skyndat hem efter jobbet, medan männen ägnat sig åt affärsmiddagar och olika aktiviteter. Vad som är arbete och fritid är ibland flytande gränser, men effekten brukar inte utebli. Nöjda kunder vill gärna ge tillbaka i form av affärer eller nya affärsmöten och ingångar, efter att ha nätverkat eller representerat. Fler affärer ger högre försäljningssiffror och därmed högre lön, ökat ansvar och kanske till och med befordran till olika chefspositioner.

Kvinnor behöver ”unna” sig mer
Kvinnor är ofta resultatorienterade och vill gärna ha ganska omgående effekt av att nätverka och delta i olika sammanhang. Vi unnar oss inte att ”bara” ha trevligt, och inser inte att det vi egentligen gör när vi nätverkar och träffar kunder är att vi investerar i oss själva och våra relationer. Detta kan på sikt leda till fler affärer, kunder och nya uppdrag. Relationer och förtroende tar mer än ett möte eller två i anspråk för att infinna sig och det räcker därför inte att bara delta en gång.

Livet blir inte alltid som vi hade tänkt. ...

Mycket i livet kan kännas orättvist. Vi eller en nära anhörig kan drabbas av sjukdom. Vi kan bli utsatta för en oönskad separation, ofrivillig barnlöshet eller mista vår arbetsförmåga. Många av oss har drömmar som aldrig har uppfyllts. Livet kan vara väldigt tufft. Man kan känna sorg över att förlora sig själv och den tillvaro man har haft hittills. Framtiden blir plötsligt annorlunda än man hade sett framför sig.

Vi kallar det för livssorg.

Här är boken som hjälper dig upp igen❤️

Från boken:
☑️ Vilka är dina livssorger?
☑️ Hur reser man sig när livet tar en oväntad vändning?
☑️ Hur lever man med livssorgen och de förändringar som förlusten har medfört?
☑️ Hur arbetar man med att hantera vardagsgöromål och ser dem som bedrifter?
☑️ Konkreta handlingsplaner och verktyg att arbeta med själv för att kunna läka.
... Och mycket mer

Boken som blivit en storsäljare i Norge kommer nu för första gången på svenska.

Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.

Boken är skriven av Janette Røseth specialistpsykolog med inriktning på kliniskt arbete med barn och unga. Hon arbetar i dag som föredragshållare och har egen praktik.
Emmeline Krogh Werner är specialistpsykolog med inriktning på samhällspsykologi och allmän psykologi och arbetar i dag som kommunpsykolog och föredragshållare.


Det är människor som gör affärer, inte företag. Vi gör hellre affärer med människor vi gillar och som gillar oss och fattar ofta beslut baserade på känslor snarare än logik. Människan fungerar så. Att dela en upplevelse och ha roligt stärker relationerna och gör att vi känner närhet och trygghet med varandra.

Utan möten – ingen utveckling
Män berör ofta inte så mycket av sin privata sfär när de bygger affärsrelationer. Kvinnor, å andra sidan, hittar oftast initiala gemensamma nämnare på det personliga planet. När kvinnor har mycket gemensamt är det lätt att hamna i en vänskapsrelation och sedan stanna där.
Kvinnor nätverkar när de har ett tydligt syfte och behov, att uppdragen och affärerna sinar, arbetsgivaren har varslat om uppsägning etc. Det är ofta för sent att börja nätverka när krisen är ett faktum. Ditt personliga nätverk finns med dig, i vått och torrt. Allt bottnar i förtroende mellan två människor som känner varandra väl och vill hjälpa varandra. Att underhålla ditt personliga nätverk och dina kundrelationer är bland de viktigaste du kan göra. Det är dessa människor som bestämmer ditt personliga varumärke och kan rekommendera dig och bli dina bästa ambassadörer.

Var generös!
Allt nätverkande handlar om generositet, den som ger får tillbaka. Det enklaste och säkraste sättet att bygga förtroende i mötet med en annan människa är att vara just generös, bjuda på dig själv, din tid, kunskap och nätverk. Att dela upplevelser stärker dina affärsrelationer på sikt, så umgås mer med ditt nätverk ”in real life”, det är bra för affärerna och ditt personliga varumärke.

Anneli Egestam | Egestam marketing
anneli@egestammarketing.se
Anneli blev Årets Affärsnätverkare 2006 och arrangerar bl a Göteborgsminglet och Entreprenörs- och Ledarskapsdagen för kvinnor. [/F
]

76 000+ läsare kan inte ha fel ❤️


Sveriges populäraste bok om att starta eget – med inbyggd garanti.

En läsarröst
"Den här boken kortfattat är: Underbar. Den hjälper dig att lösa massor av frågor som poppar upp när du bestämt att det är dags att starta eget. Du får både vägledning och information som hjälper dig att utveckla dina drömmar"
Eridiania, The Living stone home clean

Klicka här, provläs, se vad andra tycker och få ett superbjudande.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken 100 kronor billigare än i bokhandeln).

Glöm inte att ha det roligt också ...😊

Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Ego Förlag är ett dotterbolag till Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se