Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

10 svåra frågor om ditt företag.




10 svåra frågor om ditt företag.

Här kommer 10 svåra frågor om ditt företag för att hjälpa dig i din marknadsföring. Det blir ord och inga visor, var beredd på det.

1. Kan du (och din personal) säga vilken affärsidé* ditt företag har i en enda mening även om du/ ni väcks mitt i natten?
Om du/ ni inte kan formulera affärsidén i en mening eller över huvudtaget, vad jobbar ni då mot för mål? Det här är förvånande vanligt på alla företag. Att de anställda inte kan säga vad idén med företaget är, kan bara vara ledningens fel, men att ledningen själv inte kan säga vilken affärsidé företaget har är rent av skrämmande. Testa dina företagarkollegor och vänner får du se att jag har rätt. Jag gissar att 8 av 10 av dina vänner och kollegor inte kan svara på frågan direkt.
Din affärsidé i en enda mening är också nödvändig för leverantörer och andra samarbetspartners att veta. De får lära sig vad ni jobbar för och kan hjälpa er att nå era mål.

*Redaktionens affärsidé är "Att ta fram och utveckla marknadens mest konkreta och tydliga verktyg i bokform för småföretagare". Ring mig vilken tid på dygnet som helst och fråga om det.

2. Har du vågat göra "Jag är kund till mitt eget företag-testet"?
De finns få företag som verkligen kontrollerar vad det är kunden möter i kontakten med företaget. Det handlar om allt från svarstider, bemötande i telefonen, hur lätt det är att få information om produkterna när kunden behöver det - till hur lätt du har gjort det för kunden att köpa. Be en vän att bli kund till ditt företag. Be honom/henne att testa hur det känns att ha med ditt företag att göra genom att låtsas vara kund och gå igenom ditt företag på de här punkterna.

3. Hur ofta ställer du dig frågan vilket medel som bäst passar syftet med din marknadsföring?
Innan du bestämmer dig för att marknadsföra något överhuvud taget, så måste du veta var och hur du ska göra det. Ska du annonsera, skicka säljbrev eller ringa? Varför? Vilket är syftet och vilket är målet? Vilket sätt är mest effektivt? Varför tror du det?. Marknadsför dig inte för att andra gör det och att du känner att du måste göra det också, gör det för att du har en tydlig plan med det. Planera planera planera. Sikta - skjut.

4. Säg i en mening varför kunderna ska välja ditt företag istället för dina konkurrenters?
Jag vill att du ska svara på den här frågan nu direkt. Du har inte ens en minut på dig att tänka ut svaret. Om du inte lyckas med det har du ett stort problem som du måste gå till botten med. Svaret du ger måste vara tydligt. Du kommer inte undan med "eftersom vi bryr oss mer" eller något sånt. Du måste helt enkelt formulera din viktigaste konkurrensfördel
(Tänk på att om det inte är supertydligt för dig varför människor ska komma till ditt företag - hur ska det då kunna vara tydligt för dina kunder?)

Livet blir inte alltid som vi hade tänkt. ...

Mycket i livet kan kännas orättvist. Vi eller en nära anhörig kan drabbas av sjukdom. Vi kan bli utsatta för en oönskad separation, ofrivillig barnlöshet eller mista vår arbetsförmåga. Många av oss har drömmar som aldrig har uppfyllts. Livet kan vara väldigt tufft. Man kan känna sorg över att förlora sig själv och den tillvaro man har haft hittills. Framtiden blir plötsligt annorlunda än man hade sett framför sig.

Vi kallar det för livssorg.

Här är boken som hjälper dig upp igen❤️

Från boken:
☑️ Vilka är dina livssorger?
☑️ Hur reser man sig när livet tar en oväntad vändning?
☑️ Hur lever man med livssorgen och de förändringar som förlusten har medfört?
☑️ Hur arbetar man med att hantera vardagsgöromål och ser dem som bedrifter?
☑️ Konkreta handlingsplaner och verktyg att arbeta med själv för att kunna läka.
... Och mycket mer

Boken som blivit en storsäljare i Norge kommer nu för första gången på svenska.

Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.

Boken är skriven av Janette Røseth specialistpsykolog med inriktning på kliniskt arbete med barn och unga. Hon arbetar i dag som föredragshållare och har egen praktik.
Emmeline Krogh Werner är specialistpsykolog med inriktning på samhällspsykologi och allmän psykologi och arbetar i dag som kommunpsykolog och föredragshållare.


5. Vilka är dina 5 huvudkonkurrenter och vad gör de för att marknadsföra sina företag?
Vet du inte det så vet du ingenting. Du vet inte vilka målgrupper de fokuserar på och vilka de inte fokuserar på. Du vet inte hur de vill att deras produkter ska uppfattas och du vet inte heller vilka sätt de berättar det på. Ta reda på det här så fort du kan och leta efter luckor i deras sätt att jobba. Luckorna ska du fylla.

6. Övervärderar du din egen tro på att kunderna älskar dig?
Tycker kunderna att du är en trevlig person på ett trevligt företag. Är du säker på det? När tog du senast reda på vad kunderna tycker om ditt företag?

7. När hörde du senast av dig till kunderna med ett meddelande som inte är säljrelaterat?
Var det igår eller senast ett par veckor sedan får du godkänt på den här frågan. Annars tycker jag att du ska börja vara mer aktiv i dina kontakter. Din relation till kunderna under perioder utan försäljning är ofta det som leder till att ditt företag dyker upp i medvetandet på kunderna när de behöver det du kan leverera. Att du bryr dig även när du inte ska skriva ut fakturor är helt rätt för att bygga långsiktigt.

8. Hur ser din ideala kund ut?
Har du gjort en sådan identifikation? Den kan hjälpa dig att sikta långt mycket bättre i allt du gör. Vilka är de? Var når du dem antagligen? När behöver de din produkt? Vad har de för ålder, kön, utbildning, hobbys, intressen. Vad har de för ansvar? Vilket problem försöker din ideala kund att lösa som du kan lösa åt honom/ henne osv. Ta reda på det här.
Observera att "din ideala kund" inte är samma sak som den kund du helst vill ha utan den kund som mest sannolikt kommer att köpa från ditt företag. Det brukar finnas en skillnad som du ska hitta.

9. Hur följer du upp efter köpet?
När ringde du senast en kund och såg till så att han/hon verkligen är nöjd med det du levererat, att han/hon fått rätt produkt vid rätt tid och på rätt sätt. När ringde du och frågade om det är något de inte är nöjda med och tog reda på vad du i så fall kan göra åt det? Det var ett tag sedan, eller hur? Du behöver inte ringa alla kunder på en gång. Avsätt en tid i veckan och ring några kunder och beta av alla över tid.

10. Finns det omedelbar tillgång till väsentlig information om din kund?
Om kunden kontaktar ditt företag när du inte är där, finns det då nedskrivna uppgifter om kunden för den som tar emot samtalet eller sitter all information om kunden i ditt huvud? Finns information om vad som varit, vad som pågår och vad som ska hända framöver? Ditt mål måste bli att kunden ska känna att alla på företaget är så insatta i kundens situation som möjligt, på ett så personligt sätt som möjligt. Att som kund behöva dra sin historia fem gånger varje gång man ringer, är att begära för mycket.

Sveriges mest sålda handbok om att hitta nya kunder.❤️


Om du är intresserad av att få många fler kunder snabbare och enklare än vad du får idag - då kommer den här boken att bli din bästa vän.

”När jag med förtjusning läste din härligt kaxiga garanti om att jag kunde få tillbaka pengarna om jag inte fick ut väldigt mycket av ”345 …” så fick jag sådan lust att kontra med en liknande garanti från mig som kund: Eftersom jag tycker att boken är bättre än du förespeglar skulle jag vilja betala den en gång till. Men när jag gick in på er hemsida hittade jag inte någon sådan ”knapp” så här sitter jag med min obesvarade kärlek och oöppnade plånbok."
Bengt Gustavsson, KRESAM AB & BolagsBolaget AB

"Med personlig penna och konkreta tips vill Stefan Ekberg hjälpa läsaren att skaffa nya kunder, utan att för den sakens skull glömma bort att ta hand om de gamla"
Svenska Dagbladet

"Författaren ger dig pengarna tillbaka om du inte blir nöjd. Bara det gör ju att man blir nyfiken på de 345 tipsen"
Tidningen Entreprenör

Klicka här, läs vad andra tycker och få ett superbjudande just nu.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken 100 kronor billigare än i bokhandeln).

Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊


Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Ego Förlag är ett dotterbolag till Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se