Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Vad folk hatar mest med sina medarbetare


När folk klagar på sina jobb säger de nästan aldrig att jobbet är för hårt. Istället pratar de om den mänskliga sidan av jobbet. Den mänskliga sidan är nästan alltid det jobbigaste med alla jobb. När man älskar sitt jobb är det för att vi gillar arbetsuppgifterna och folket runt oss på jobbet får oss att känna oss värderade och viktiga. När vi hatar våra jobb beror det oftast på att vi blir illa behandlade på jobbet. Jobbet i sig kan vara bra men människoenergin är hemsk.

På vissa arbetsplatser är det som att vara tillbaka på högstadiet. Det småtjafsas, det finns elaka typer och till och med små innegäng som man måste vara med i för att inte hamna utanför på olika sätt. Det är stressande som bäst och en mardröm när det är som värst. Att gömma sig funkar inte. Det kanske ger lugn och ro ett tag men förr eller senare måste man ut från grottan och interagera med kollegorna. Det här kapitlet handlar om kontorspolitiken och hur du hanterar den bäst. Ja, det kan kännas lite cyniskt ibland men man måste lära sig att hantera folk när man ska göra karriär.

Du kanske bara vill göra ditt jobb och inte bry dig om kontorspolitiken. Du hatar allt tricksande och manövrerandet...stopp! Du kommer inte undan. Det spelar ingen roll om du hatar det, beundrar det, använder det eller undviker det – kontorspolitik finns i alla organisationer och är helt enkelt de strategier folk använder för att få personliga fördelar själva eller för att vinna fördelar för något de tror på.

Varför det är viktigt att kunna spela
Om du förnekar den dåliga politik som finns runt dig och struntar i att hantera den så kan du få lida för det medan andra får orättvisa fördelar. Och om du undviker att praktisera god kontorspolitik så missar du chanser och möjligheter för dig själv och det du tror på. Du måste med andra ord få kontorspolitiken att jobba för dig.

Livet blir inte alltid som vi hade tänkt. ...

Mycket i livet kan kännas orättvist. Vi eller en nära anhörig kan drabbas av sjukdom. Vi kan bli utsatta för en oönskad separation, ofrivillig barnlöshet eller mista vår arbetsförmåga. Många av oss har drömmar som aldrig har uppfyllts. Livet kan vara väldigt tufft. Man kan känna sorg över att förlora sig själv och den tillvaro man har haft hittills. Framtiden blir plötsligt annorlunda än man hade sett framför sig.

Vi kallar det för livssorg.

Här är boken som hjälper dig upp igen❤️

Från boken:
☑️ Vilka är dina livssorger?
☑️ Hur reser man sig när livet tar en oväntad vändning?
☑️ Hur lever man med livssorgen och de förändringar som förlusten har medfört?
☑️ Hur arbetar man med att hantera vardagsgöromål och ser dem som bedrifter?
☑️ Konkreta handlingsplaner och verktyg att arbeta med själv för att kunna läka.
... Och mycket mer

Boken som blivit en storsäljare i Norge kommer nu för första gången på svenska.

Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.

Boken är skriven av Janette Røseth specialistpsykolog med inriktning på kliniskt arbete med barn och unga. Hon arbetar i dag som föredragshållare och har egen praktik.
Emmeline Krogh Werner är specialistpsykolog med inriktning på samhällspsykologi och allmän psykologi och arbetar i dag som kommunpsykolog och föredragshållare.


Sommaren 2014 gjorde vi en undersökning bland våra kunder på http://www.redaktionen.se för att se vad det var som retade upp människor mest med sina arbetskamrater. Över 6 000 personer svarade.

Här kommer de 20 mest irriterande saker i ordning - värst först.

1. Folk som tar äran för saker som du har gjort
2. Folk som kommer till jobbet och är sjuka
3. Folk som saknar takt och artighet
4. Folk som alltid tror att de har rätt
5. Folk som pratar för mycket och lyssnar för lite
6. Folk som plågar dig med ointressanta historier ur sitt privatliv
7. Folk som lånar saker och inte lämnar tillbaka dem
8. Folk som är lata
9. Folk som skvallrar
10. Folk som kommer försent till avtalade möten
11. Folk som inte håller rent efter sig i fikarummet
12. Folk som låter dig göra deras jobb
13. Folk som tar det sista av något och inte fyller på
14. Folk som pratar för högt i telefonen
15. Folk som berättar fräckisar eller annat som är under bältet
16. Folk som skickar e-post som inte är relevant
17. Folk som säljer sina barns salamikorvar eller annat som har med insamlingar att göra på jobbet
18. Folk som flirtar fast de har en partner hemma
19. Folk som kallar till möten som inte är relevanta för mig
20. Folk som skryter om sitt privatliv

Gör du något av det här? Sluta med det så är du nästan hemma.

SUPERERBJUDANDE JUST NU!

Vill du ha svart bälte i konflikthantering? ❤️


En läsarröst
"Din kollega är en latmask, din chef kritisk till allt och din släkting bara ältar. De superjobbiga människorna finns i allas omgivning och kan göra dig både frustrerad och irriterad. Lär dig hantera dem, så blir de enklare att leva med"
EXPRESSEN

Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.

Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊

Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Ego Förlag är ett dotterbolag till Bokförlaget Redaktionen
stefan@redaktionen.se