Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Tips om direktmarknadsföring





Adresserad direktreklam kan bli ditt företags allra bästa vän. En rätt utförd kampanj, till rätt målgrupp med rätt erbjudande kan dra upp till 5 % svar.

Det generella med adresserad direktreklam är att du måste börja bry dig om massor av saker.


Det här är saker du måste bry dig om:


1. Har du rätt adresser?
Det här är en av de tre viktigaste punkterna för att göra en lyckad kampanj (följt av punkt 2 och 3 nedan).
Adresser kan köpas från flera håll och med mycket snävt urval. PAR är ett exempel, Posten ett annat. Om du riktar dig till en bestämd yrkesgrupp, prata med branschförbundet och försök köpa adresser från dem. Det finns många sätt att få tag i adresser men det viktigaste är naturligtvis att du får rätt adresser, inte att du får många adresser. Att leta efter och betala för rätt adressförteckning lönar sig alltid. Frågan är enkel: Vilken är målgruppen för mitt erbjudande och
ar hittar jag adresser till dem?


2. Hur ser ditt erbjudande ut?
DU vet att ditt erbjudande är bra och att det går att lita på DIG, men det vet inte mottagaren. Du måste berätta det på ett tydligt sätt. Varför ska din mottagare köpa din produkt eller tjänst och framför
allt - varför ska han/hon göra det just nu?Det är ditt jobb att berätta vad som är så speciellt med ditt erbjudande.Det är ditt jobb att visa mottagaren hur ditt erbjudande skiljer sig från andras. Du ska lyfta fram fördelarna med ditt erbjudande så att mottagaren kan se dem från sin sida.


3. Hur ser din förpackning och innehållet ut?
Vi får alla ta emot olika kreativa kuvert, askar, boxar osv med saker som rasslar inuti och försändelser som kommer i roliga förpackningar. Är vi trötta på dem? Nej, vi är ju inte det. I valet mellan 8 brev i dagens brevskörd väljer jag det knöliga kuvertet först. Jag vet att det är reklam men att det finns något roligt i också. Det där roliga gör att jag öppnar det kuvertet först. Med andra ord, ger jag det företaget en chans att bli lästa. Skapa chanser för ditt erbjudande genom att stoppa i något som gör kuvertet knöligt eller ser till att det sticker ut på något annat sätt. Ett mycket bra sätt är att skriva adresser för hand. Det skapar en personlig känsla. Kuvertets jobb är att bli öppnat. Se till så att det tilltalar mottagarens nyfikenhet så att det inte åker ner i papperskorgen tillsammans med den andra reklamen.


4. Hur är texten skriven?
Just det här området har jag skrivit mycket om i Gerillaföretagaren men jag ska försöka sammanfatta det kort:

* Rubriken fångar läsaren. Och här har du ett riktigt bra tips för att skriva rubriker; Tänk dig in i en situation där rubriken är det enda du får skriva, följt av ditt telefonnummer. Hur skulle den rubriken se ut för din produkt/tjänst?

* Ge kunden den första fördelen med ditt erbjudande rakt in i hjärtat

* Prata om kunden, inte om dig.

* Räkna antalet "du", "er" och "era" i texten. De ska vara betydligt fler än orden "jag", "vi" och "våra".

* Låt texten vila ett par dagar och läs den igen. Visst är den dålig?
Det brukar vara så med text. Ett par dagars vila gör underverk för texter. Alla missar, otydligheter och slarvfel kommer plötsligt fram och kan justeras. Skriv om.

* Låt en vän eller kollega läsa vad du skrivit.
Om han/hon säger: "Det är bra" så är det riktigt dåligt. Om han/hon säger "Får man verkligen en guldpenna om man svarar inom 10 dagar" - då är det bra. Du måste få din testläsare att REAGERA på Innehållet, inte vara artig. Artig kommer nämligen inte din mottagare att vara.


5. Hur får mottagaren chansen att agera på ditt erbjudande?
Hitta på alla möjliga varianter att svara på. Kuponger, telefon, fax, brev. Gör det lätt för mottagaren att svara. Helst skulle man bara behöva trycka på en liten knapp inne i kuvertet så var det klart - försök ligga så nära den lösningen som möjligt. Din mottagare får säkert massor av erbjudanden varje dag och det kanske är ditt erbjudande han/hon vill ha. Det kanske är så att han/hon faktiskt har bestämt sig för att beställa men det händer saker på vägen. En tidning hamnar över ditt brev. Det ringer i telefonen. Vad som helst kan hända som gör att din mottagare glömmer bort ditt erbjudande.


6. Hur tänker du testa erbjudandet?
Testa alltid dina erbjudanden på en mindre grupp mottagare. Skicka ut hundra brev med ett erbjudande och hundra med ett annat och se vilket erbjudande som drar bäst innan du satsar större. Det håller eventuella magsår på avstånd att ha en ungefärlig bild av vad som fungerar.


7. Vad händer om ingen svarar - om ingen beställer?
Gör en plan redan innan du skickat ut ditt brev så att du inte hamnar i fällan som heter dåligt självförtroende - ingen vill ha det jag säljer - det är inte så konstigt att ingen beställer eftersom jag är så dålig. Din plan för att motverka det här är din bästa vän. Om resultatet av din kampanj drar dåligt, se till att ha telefonnummer till en grupp av mottagarna och ring dem och fråga varför de inte svarat. Det kommer att ge dig vägledning om hur du ska förbättra nästa utskick.


8. Vad har du för budget?
Pengar är en viktig fråga för både innehåll, kampanj och uppföljning. Hur mycket pengar kan du lägga ner på din kampanj? Fördelen med adresserad direktreklam är att du inte behöver lägga ner mer än du har råd med.


9. Hur mäter du resultatet?
Se alltid till att du kan spåra vilket erbjudande som har skapat mest beställningar genom att koda kuponger eller göra mindre förändringar i olika erbjudanden.


10. Hur svarar du på de 3 viktigaste frågorna mottagaren har?
Det finns 3 viktiga frågor som mottagaren har - och det är det slutgiltiga testet av ditt brev innan du skickar det. Föreställ dig att din mottagare sitter med ditt brev vid kaffebordet
tillsammans med dagens brevskörd. Han/hon letar faktiskt efter ett skäl till att slänga ditt brev och fortsätta med sitt liv.

Här nere står vad han/hon tänker och vad ditt jobb är.

  • Och vad är det med det? - ditt jobb är att berätta något fantastiskt.

  • Vem bryr sig - Se till så att ditt meddelande är angeläget.

  • Vad får jag? - Ge läsaren utdelning.

  • Har du tänkt på en sak: De här tre frågorna kan du alltid använda som checklista när du vill påverka någon med text. Använd dem. Om du vill läsa mycket mer om hur du gör en lyckad kampanj med adresserad direktreklam (Eller, för all del, om du vill påverka med brev)

    Andra läser om...

    Dela denna sida på:
    FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
    Artikeln är skyddad med Google authorship

    Våra mest sålda böcker

    Våra mest lästa artiklar

    Ego Förlag är ett dotterbolag till Bokförlaget Redaktionen
    stefan@redaktionen.se